1903
Jsou mezi námi pamětníci (nikoli snad větší starci) dob
ticha a klidu v melancholickém kraji táborském. Na
,,železného oře" jezdili od nás dívat se až ku Praze - a
výlet takový nebyl výletem ledabylým. Dnes vozkové
byli by většinou na rozpacích, kdyby se jich kdo zeptal,
kudy cesta do Prahy. Vyrostli jsme z idylických časů
dostavníkových komunikací.
Ale dosti zvolna jsme vyrůstali. Za režimů rozhodně německých,
okázale stranických, v letech šedesátých a sedmdesátých
minulého století na oblasti království českého, obývané většinou Němci
železničních sítí kvapem přibývalo. Každý městysek, ba každá
větší ves musila být spojena kolejemi se světem. A nebyly to
jen dráhy podružné, které se stavěly s opravdovou horečkou v ,,uzavřeném
území". Z čehož ovšem vznikl čilý ruch průmyslový, jímž Němci
nyní se chlubí a kterým chvástají se naproti prý nepatrnému,
mizivému průmyslu českému. Za čí peníze stavěly se dráhy na severu
království českého, vědí Němci i Češi, ale pošetilo bylo by se tím
oháněti. Skutečnost odčiniti nelze.
Po veškerém rozmachu na severu došlo konečně i na Čechy
jižní. Avšak ještě ne z nějaké náhle vyplynulé přízně
k ubohému lidu jihočeskému. Šlo prostě o státní dráhu, která
by spojila Prahu s Vídní. Kdyby ji bylo možno vésti krajem
německým, tím lepe. Jan náhoda se tomu vzepřela: od Prahy až
za Budějovice žijí kompaktně Čechové.
A tak tedy vznikla prvá tepna obrozeného pro nás života.
A zas dlouho trvalo - a mnoho bylo tahaniny, nežli rozjely
se lokomotivy po druhé trati jihočeské, po
,,transversálce". To bylo námitek, že dráha
nebude se vyplácet: jakoby se vyplácely všecky nesčetné
dráhy ve krajích německých! V té příčině naprosto nelze
souhlasit s komunikační politikou nebožtíka ministra Kaizla,
jenž houževnatě se přidržoval názoru, že dráhy mají být samy
o sobě podnikem pro stát užitkovým. Vždyť co se nevydělá na
vozbě krajinami chudšími, tyto kraje nahradí jiným způsobem
státu. Veškeren hospodářský život se povznese - kde zmohutní
vezdejší blahobyt, i pan berní má víc co dělat.
|
A zase dlouhá a dlouhá doba uplynula a mnohé rozsáhlé
kraje jihočeské zůstávaly úplně stranou železničního
spojení. Zejména živá Bechyň, se svými rozkošemi
krajinnými,se svým přičinlivým obyvatelstvem - úpěla takořka
po železniční trati. Volala, žádala, obětavost nabízela
- leč uši byly hluchy. Po nekonečných přípravách,
po nejkomplikovanějším vyjednávání stojíme tedy dnes před
tratí hotovou, před komunikaci nového, moderního způsobu.
Elektrická jiskra spojí vděkuplnou Bechyň
s Táborem.
Nedivno, že ve chvílích, jež předcházejí definitivnímu
zahájení vozby na elektrické draze táborsko-bechyňské, lid
našeho kraji ve slavnostním je rozrušení! Vždyť začíná nová
kapitola života tohoto lidi, zvyklého nevšímavosti a --
chudobě!
Nemůžeme, nežli přáti si, aby nová dráha přinesla hojnost
požehnání dumným našim krajům. Kéž elektřina, jež bude
poháněti vozy od Tábora k Bechyni, otřese myslemi našeho lidu a roznítí v něm chuť
k podnikavosti, aby aspoň částečně chudoba od nás se
vystěhovala!
V noci ze dne
21. na den 22. t. m. rozbil nějaký ničema zúmyslně lampu
elektrického osvětlení, z kteréžto příčiny musely býti lampy
obě odstraněny. Jest to bohužel smutný úkaz. Klub značným
nákladem zřídí osvětlení a tu vyskytne se dareba, kterému to
překáží a poškodí cizí majetek sám z toho nemaje nejmenšího
prospěchu. Elektrické osvětlení z té příčiny se zastavuje,
pokud neopatří se lampa jiná.
Minulou sobotu byla část Tábora vzrušena požárním poplachem, bohudíky pouze
planým. V Richtrově domě v Arbeitrově ulici odpoledne na svém lůžku odpočíval
tříašedesátiletý stařeček Kamil Čermák. Zřelmě si krátce zdříml a když otevřel
oči, uviděl rudou záři. V domnění, že hoří, způsobil poplach a přivolal hasiče.
Ti zjistili, že záře pocházela od zapadajícího slunce.
|